Katecheza  1

W górę Następna

... zabiorę wam serca kamienne, a dam wam serca z ciała. Ez 36,26
 

W górę
Nowości
Księga Gości
Indeks rzeczowy
Muzeum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  Przedstawiam Państwu konspekt katechezy multimedialnej. Została ona nagrana na CDROMie i wręczona Ojcu Świętemu podczas Jego ostatniej pielgrzymki do Ojczyzny.

Ks. Andrzej Zakrzewski

Konspekt katechezy:

  „Św. Paweł, głosiciel Słowa Bożego wśród narodów.”

 

  Toruń  1997

1. Wstęp.

            Znamy dokładnie zjawisko pogoni nastolatków za przygodami. Poszukują oni podświadomie swoich idoli. Im krótszy kontakt z rodzicem w domu, tym więcej godzin spędzają przed ekranem telewizora, przyswajając sobie coraz więcej  obcych wzorców. Kiedy osłaniała nas żelazną kurtyna, dzieci wychowywały się w pewnym standardzie gdzie obok mjra  Hansa Klosa, przykładem świecił Janosik. Psy Szarik oraz Cywil uzupełniały się i wyprzedzały w rozumieniu swych genialnych panów w mundurach ludowej milicji i wojska. Bez obrazy wyłom w tej formacji młodocianych wprowadził Zorro oraz Bonanza. Podaję te przykłady, aby przypomnieć tę reakcję młodocianych, którą dzisiaj trudno dostrzec. Otóż najczęściej po zakończeniu emisji kolejnego odcinka „Czterech ...” chłopcy, a nawet dziewczynki wychodzili przed bloki i odgrywali na dworze to, co przed chwilą oglądali na swoich ekranach telewizyjnych. Hałas pod oknami domów trwał aż do ochrypnięcia dzieci naśladujących dźwięki frontu. Dziś tego zjawiska nie możemy zaobserwować gdyż dzieci oglądają programy na różnych kanałach telewizyjnych. Ilość propozycji programowych rozbija jedność dziecięcego działania. Druga obserwacja dotyczy następującego zjawiska. Otóż dzieci chętniej naśladują te postacie z filmów, które stosują więcej środków technicznych. Być może z tego właśnie powodu częściej bawiły się w „Czterech ...” niż w idealistycznego Janosika.

            Stąd powstał pomysł, by pomóc katechecie „przemówić” do dziecka zrozumiałym współczesnym językiem. Trzeba bowiem mieć świadomość, że język współczesny to przede wszystkim język obrazu, przekazywanego przy użyciu telewizora lub monitora komputera. Historycznej sylwetki ( w tym przypadku) Św. Pawła, nie możemy pokazać jako pilota odrzutowca F-16, co bardzo podobałoby się chłopcom ze szkoły podstawowej. Możemy natomiast w przedstawianiu tej postaci zastosować współczesne środki przekazu i współczesny język. Myślę tu o komputerach multimedialnych, których z każdym rokiem przybywa w naszych szkołach. W ten sposób wykorzystamy możliwość dotarcia z Ewangelią do młodych. Dobra Nowina przekazywana przez to nowoczesne narzędzie zainteresuje ich swą treścią, a oprócz tego jej pozycja zostanie wzmocniona w szkole przez użycie nowoczesnej pomocy dydaktycznej jaką jest komputer z odpowiednim oprogramowaniem. W szkole kładzie się nacisk na to, co jest sprawdzalne i wymierne. Religia - katecheza, jako przedmiot, na tle pozostałych lekcji jawić się może dziecku, jako piękne opowieści i szlachetne historie, ale niekoniecznie z tego świata. Proponowanym rozwiązaniem jest zastosowanie multimedialnych  komputerów, których użycie sugeruje nam szkoła. W ten sposób dziecko w jednym komputerowym środowisku będzie się uczyło biologii, fizyki, geometrii geografii i religii ! W takim uszeregowaniu religia nie będzie czymś dodanym do szkoły. Użycie takiej samej pomocy dydaktycznej, jak  na innych przedmiotach, jeszcze bardziej podniesie rangę religii. Lekcja ta nie będzie odkurzaniem jednego egzemplarza Biblii, ale szybkim dostępem wszystkich uczniów do konkretnego jej  rozdziału np. Hymnu o miłości dzięki zastosowaniu i użyciu w praktyce sieci lokalnej lub przedstawianej prezentacji multimedialnej o Świętym Pawle.

Osoba, która pierwszy raz styka się z możliwością wykorzystania komputera w dydaktyce katechetycznej może się zastanawiać czy jest to potrzebne, czy jest to realne. Poproszę te pytające osoby, które zapewne są mocno związane z problemem katechizacji, by zadały sobie trud rachunku sumienia. Niech to będzie rachunek sumienia dotyczący dosłownego stosowania Katechizmu Religii Katolickiej, używanego z powodzeniem do dzisiejszego dnia w nauczaniu dzieci szkół podstawowych. Czy zgodnie ze wskazaniami katechizmu metodycznego przeprowadzaliśmy katechezy ?

Czy zgodnie ze wskazówkami w nim zawartymi używaliśmy najnowszych pomocy dydaktycznych, z tamtych lat, jakimi były rzutnik diapozytywów oraz magnetofon?

Jeśli takich pomocy używaliśmy to jest oczywiste, że nie przestraszymy się komputera w szkole.

            Niniejszy konspekt w połączeniu z przygotowanym plikiem o nazwie szawel.exe, jest próbą przedstawienia multimedialnej katechezy opracowanej na bazie obowiązującego Katechizmu Religii Katolickiej (KRK). W tym wypadku komputer zastępuje rzutnik slajdów oraz magnetofon, z tą przewagą nad nimi, że uczeń sam przerzuca slajd i uruchamia odpowiednie dźwięki. Powstaje tu zjawisko interakcji, które przyspiesza i utrwala proces dydaktyczny. Szybkość oglądania, czytania i słuchania każdy uczeń reguluje osobiście z możliwością jego powtórzenia. (Film w katechezie (cz. II), Podpora Ryszard [ks.], w: Katecheta 4/96, s. 93.) W prezentowanej wersji aplikacji udało się zastosować pliki dźwiękowe (.wav) o tematyce religijnej oraz pliki filmowe z rozszerzeniem (.avi). Dalsze prace nad kolejną wersją szawel.exe są kontynuowane w Zakładzie Technologii Kształcenia Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pod kierunkiem prof. dra hab. Bronisława Siemienieckiego.

 

2. Plan katechezy.

 I.    Pierwsza część katechezy ma charakter poznawczy. Tekst podstawowy z KRK,  cz. II, nr 30 a, zilustrowano zdjęciami – skanami, fragmentami filmów. Dodano też ścieżkę dźwiękową ukazującą życie i działalność Św. Pawła Apostoła.

II.  W drugiej części przedstawiono Nabożeństwo - Słuchowisko celem stworzenia wewnętrznego przeżycia i rozbudzenia emocjonalnej sfery osobowości uczniów.

 

Obie części katechezy widzimy dokładnie na slajdzie zatytułowanym Menu główne.

Część pierwszą poznawczą oddziela od drugiej, emocjonalnej, postać Świętego.

Cofnij                                                                                Naprzód


Uczeń generalnie korzystając z tej aplikacji steruje nią przy użyciu lewego klawisza myszki. W Menu główne pod numerami poszczególnych grup, są aktywne pola na przykład pod napisem Grupa 1. Uczeń grotem myszki najeżdża na ikonę książek i po kliknięciu myszką wchodzi do slajdów przygotowanych dla części uczniów. Natomiast  strzałka w lewym dolnym rogu jest możliwością powrotu do strony poprzedniej. Starano się, aby strzałka kierunkowa znajdowała się zawsze w tym samym miejscu ekranu. Po prawej stronie sylwetki dźwigającej Księgę Świętą znajduje się obrazek, który po odpowiednim wyzwoleniu uruchamia Nabożeństwo – Słuchowisko. W Menu główne znajduje się również ikona grupy slajdów Informacja, które stanowią zbiór podstawowych danych na temat całej prezentacji. Między innymi katecheta znajdzie tu odnośniki do: Spis treści, Bibliografia, O katechezie, O przeznaczeniu, O autorze. Na szczególną uwagę zasługuje Spis treści, który ułatwia prowadzącemu dotarcie do specjalnie wybranej części slajdów składających się na całość tej pomocy dydaktycznej.

3. Cele katechezy.

CEL DYDAKTYCZNY:

Zapoznanie uczniów z postacią i działalnością Św. Pawła.

CEL WYCHOWAWCZY:

Kształtujemy u uczniów postawę gotowości do świadczenia słowem i czynem o Jezusie Chrystusie.

Kultura posługiwania się telewizją.

 

4. Katecheza.

 

Przedstawiana katecheza składa się z dwóch części. W pierwszej katechizujący organizuje pracę trzech grup. Dzieli klasę proporcjonalnie i sadza przy odpowiednich stanowiskach. Poszczególne grupy korzystają z odpowiednich części prezentacji. Część z nich zapoznaje się z najważniejszymi wydarzeniami z życia naszego bohatera, inni opisywać będą jego działalność misyjną, a ostatnia grupa przedstawi charakterystykę postaci uwzględniając najważniejsze cechy charakteru i postępowania.

            Na tym etapie pracy poszczególnych grup uczniowie angażują sferę poznawczą osobowości przez pobudzanie ich aktywności za pośrednictwem pracy w grupach i samodzielnej pracy z komputerem. Katechizowani slajdy przygotowane dla każdej grupy mogą obejrzeć kilkakrotnie, dzięki odpowiedniej konstrukcji aplikacji.

 

 Według przedstawionego schematu, tzn. w pętlach, analogicznie do Grupa 1.  działa Grupa 3., Informacja oraz Nabożeństwo – Słuchowisko. Poruszanie się po slajdach grupy drugiej ułatwia slajd sterujący. Po naciśnięciu odpowiedniego klawisza można się wybrać w poszczególne podróże Apostoła Narodów. Odejście w strukturze prezentacji od modelu czysto linearnego ułatwia uczniowi zdobycie oraz utrwalenie wiedzy.  Oprócz zastosowania pętli autor skrupulatnie wykorzystał tzw. efekt przejścia stosując w prezentacji sterowanie wyłącznie manualne. Sam uczeń decyduje kiedy może z powodzeniem przejść do następnego przezrocza, co ułatwiają mu strzałki kierunkowe bądź w grupie trzeciej ikona (film) - przedstawiająca pochylonego nad komputerem mężczyznę - zachęcająca do obejrzenia sekwencji wideo.

Druga część katechezy ma dostarczyć dzieciom przeżyć religijnych, poprzez które pragniemy wyzwolić w nich postawę gotowości do świadczenia o Chrystusie słowem i czynem. W tym celu druga część katechezy ma charakter nabożeństwa - słuchowiska, a jednocześnie stanowi powtórzenie poznanego wcześniej materiału w grupach. Sugeruję, o ile to możliwe, dla ujednolicenia tych przeżyć wykorzystanie panelu. Podczas takiej „kontemplacji” obrazu prowadzący może zapytać o pewien detal zawarty na tym wizerunku, aby zorientować się jak dalece uczniowie przyswoili sobie pokazywany fragment rzeczywistości.

Zamieszczone w prezentacji dzieła sztuki wybitnych mistrzów np. Michała Anioła, Caravaggio, Duerera zostały podpisane, co umożliwia uczniom poznawanie ich twórczości o tematyce religijnej.

Dla uzyskania lepszego efektu dydaktycznego autor w wielu miejscach zrezygnował z zastosowania barwnego tła. Dzięki temu uzyskano lepszy kontrast, co z kolei umożliwia uczniom rozróżnienie poszczególnych elementów obrazu. Większość ekranów jest podporządkowana jednemu tematowi. Można to zaobserwować szczególnie oglądając przezrocza przygotowane dla Grupa 3. Wówczas poszczególne ekrany odpowiadają kolejnym cechom charakteru Apostoła Pogan.

Na wielu ekranach zastosowano zamykanie prezentowanej treści w kształty wielokątów, co może ułatwić uczniom zapamiętywanie. Świadczy o tym zamieszczony obok wielki ”drogowskaz” kierujący uwagę widza na fotografię drogi Via Appia. Komunikaty słowne przedstawiane w formie barwnej nie powinny zawierać więcej aniżeli 7 wierszy. Starano się również o zachowanie na ekranie równowagi przy rozmieszczaniu poszczególnych zdjęć i tekstów. Stąd obok fotografii pojawiają się teksty lub na odwrót. Zależy to od zastosowanej metody dedukcyjnej lub indukcyjnej poznania rzeczywistości. Cała prezentacja jest tak zbudowana, że jeden środek wyrazu uzupełnia drugi, co sprawia, że można ją pokazać uczniom nawet na komputerach, które nie są jeszcze wyposażone w karty dźwiękowe. W ramkach tekstowych oraz na ekranach zastosowano prostą do odczytania dla dzieci czcionkę Times New Roman, a także Arial. W związku z tym, że są to czcionki Systemu Operacyjnego Windows, są najbardziej rozpowszechnione w szkołach. Przy bardziej skomplikowanych czcionkach może się okazać, że system nie wyświetli napisów zawartych w prezentacji.

Warto dodać, że w przedstawianej pomocy dydaktycznej do katechezy o Świętym Pawle tekstem podstawowym jest oczywiście tekst Katechizmu Religii Katolickiej, cz. II, Chrystus żyje wśród nas, Paryż 1977, s.108 – 111. Tekst podstawowy został wyszczególniony poprzez użycie: jednego kroju pisma (Times New Roman), koloru pomarańczowego-na czarnym tle, cudzysłów.

 

Grupa 1.

 

            Uczniom, których przydzieliliśmy do grupy pierwszej polecamy, by dostali się do Menu główne korzystając ze strzałki kierunkowej, w prawym dolnym rogu ekranu.

Jeśli pojawi się na niej symbol zachęcający do naciśnięcia, wówczas poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszki, przejdą do kolejnego slajdu. Ostatni slajd tej  grupy zawiera klawisz z napisem Menu grupy 1. Po jego naciśnięciu uczniowie będą mogli powrócić do slajdu Grupa 1. W tym momencie uczeń naciskając klawisz Menu główne momentalnie się w nim znajduje oglądając ikony poszczególnych grup, bądź naciskając strzałkę kierunkową rozpoczyna oglądanie slajdów swojej grupy kolejny raz pozostając w pętli. Analogicznie rzecz się przedstawia w pozostałych grupach - pętlach.

            Wszystkie obrazy przygotowane przez autora dla tej grupy dotyczą najważniejszych wydarzeń z życia Świętego. Należą do nich pobyt w szkole, prześladowanie chrześcijan, nawrócenie i pobyt w Arabii, działalność misyjna oraz  śmierć męczeńska. 

Oczywiście zgodnie z takim scenariuszem na jednym z pierwszych slajdów pokazany jest modlący się Żyd. Należy to w katechezie mocno zaznaczyć, że Szaweł zanim poznał Prawdę był Hebrajczykiem. Dlatego na kolejnym przeźroczu pokazano centrum religijne Żydów - Świątynię Jerozolimską.

Warto wytłumaczyć uczniom, że mozaizm jest religią księgi. Tłumacząc ten fakt trzeba wykorzystać w prezentacji przedstawiony tefilin. Żydzi nie rozstają się z Biblią - noszą ją na głowie i na ręku. Na następnych przeźroczach dzieci zapoznają się z fragmentami Księgi Powtórzonego Prawa 6 oraz Księgi Wyjścia 13. Zobaczą też koszerny tusz i trzcinkę służącą do wypisywania malutkich zwojów wciskanych do wnętrza tefilin.

 

Kolejnym etapem życia Szawła jest prześladowanie Kościoła. Na jednym slajdzie pojawia się scena kamienowania Szczepana. Uzupełnia się ona automatycznie czterema informacjami, które wjeżdżają na ekran z czterech jego stron, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Te wiadomości uzupełni kolejny obraz wykonany z Doliny Cedronu. Wyjaśniają go dwie strzałki z opisem. Pierwsza wskazuje Meczet Omara. Uczniom trzeba będzie wyjaśnić, że dzisiaj na miejscu świątyni stoi meczet. Druga strzałka ukazuje kościół zbudowany w miejscu męczeństwa Świętego Szczepana.

„Nawrócenie Św. Pawła” namalowane przez Michała Anioła jest obrazem bardzo efektownym i wstrząsającym. Dlatego dla ułatwienia główne postacie tego wydarzenia wzięto w ramkę. Stanowi ona dodatkową podnietę wzrokową ułatwiającą uczniom wybranie z całego obrazu najważniejszych postaci.

Zwrot w życiu Szawła nie był chwilowy. Paweł po przyjęciu Chrztu Św. z rąk Ananiasza kilka lat spędził na modlitwie w pustynnej Arabii. Tych kilka lat skupienia i modlitwy dało mu następnie siły do podjęcia trudu misyjnego. Z tego powodu, że przedstawieniem dorobku misyjnego Św. Pawła ma się zająć grupa druga,  w tej części prezentacji umieszczono kilkanaście zdjęć miejscowości, w których przebywał. Efektem dźwiękowym i synchronizowanym efektem przejścia autor uwypukla objaśnienia wjeżdżające na ekran, dotyczące uwięzienia i śmierci Apostoła. Na tym slajdzie pojawia się również domniemana data i miejsce śmierci Świętego Pawła. Oglądanie slajdów przez tę grupę zaczyna się i kończy pytaniem kontrolnym: „Czy potrafię wymienić najważniejsze wydarzenia z życia Św. Pawła ?” Na pierwszym slajdzie pojawiło się również pytanie: „Czy tak wyglądał rabbi Gamaliel ?” Odpowiedź dzieci powinny przygotować wraz z uzasadnieniem. Jeśli tak nie wyglądał, to dlaczego. Na przykład: -ten modlący się Żyd ma okulary, -czyta z książek, a nie ze zwojów. Dzieci powinny również zapytać o jarmułkę, tefilin i szal modlitewny.

 

Grupa 2.

 

            Symbolem graficznym dla kolejnej grupy jest Kula Ziemska. Naciskając ją w Menu główne uczniowie  uruchamiają zestaw przezroczy przedstawiających wielkość pracy misyjnej, której dokonał Św. Paweł.

 

 

Nie jest to zestaw przypadkowych fotografii miejscowości, w których przebywał Święty. Zostały one podzielone na cztery grupy i odpowiednio zatytułowane np. 1. Podróż lub Do Rzymu.

Po naciśnięciu któregoś ze wspomnianych klawiszy, pokazuje się najpierw mapa konkretnej podróży, a z kolei uczeń naciskając strzałkę kierunkową może przejść do slajdów przedstawiających wybrane miasta odwiedzone przez Św. Pawła. Kilkakrotnie, by spotęgować wrażenie oglądającego, zastosowano odpowiedni efekt dźwiękowy np. gdy prezentowane są fotografie ruin włącza się symulowany odgłos powiewu wiatru.

            1. Podróż zaczyna się od obejrzenia mapy a następnie przechodzi się do oglądania slajdu z tekstem podstawowym. Wymagać możemy jednak od uczniów, 

by przy relacjonowaniu materiału opracowanego przez grupę potrafili opowiedzieć jak na ekranie komputera wygląda Antiochia Syryjska.

Na drugą wyprawę misyjną (2. Podróż) składa się między innymi mapa, slajd zawierający tekst podstawowy - opis podróży przepisany z KRK. Na niektórych ekranach zostały umieszczone po dwie fotografie, które uczniowie mogą dokładnie zapamiętać. Zdjęcie więzienia i fortyfikacji Salonik, zapadną dzieciom w pamięci.

3. Podróż podobnie jak w poprzednich przypadkach rozpoczyna się przedstawieniem mapy podróży, następnie opisem zawierającym datę jej rozpoczęcia i zakończenia. Kilka slajdów dotyczy Efezu, w którym Paweł przebywał bardzo długo. Między innymi pokazano amfiteatr oraz boginię płodności Artemidę. Liczyć należy, że uczniowie tą boginią będą zaciekawieni. W związku z tym katecheta powinien być przygotowany do odczytania fragmentu Dziejów Apostolskich związanych z tym problemem. Jest to ustęp zatytułowany „Bunt przeciw Pawłowi” Dz 19,21 - 41. Warto ten problem rozwinąć tym bardziej, że na jednym z następnych slajdów dzieci zobaczą resztki Świątyni Apollona, któremu współcześni Pawłowi oddawali cześć, w sposób podobny co Artemidzie.

            Po naciśnięciu klawisza Do Rzymu pokazuje się najpierw mapa, a następnie diapozytyw z tekstem podstawowym. Fragment ten kończy się cytatem z 2 Tm 4,6-8 „...W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiarę ustrzegłem.” Tę myśl Apostoła postanowiłem rozwinąć i pokazać skąd kilkakrotnie w listach Pawła bierze się porównanie ludzkiego życia do biegu sportowca. Dlatego na kolejnym ekranie uczeń zobaczy obraz toru przeznaczonego w starożytnym Koryncie do rozgrywek lekkoatletycznych. W skojarzeniu tego obrazu ze współczesnością pomoże mu opis oraz dołączony efekt dźwiękowy i grafika przedstawiająca dłoń uruchamiającą stoper. Po takim zestawieniu Pisma św. z realiami czasów Pawła i naszymi (stoper) cofamy się niejako w historię. Jeśli dzieci zaobserwowały jakim środkiem lokomocji przede wszystkim poruszał się Święty, również  „odwołując się do Cezara”, to rozumieją dlaczego kolejną część prezentacji wypełniają fotografie portu Cezarei Nadmorskiej. Następnie po wylądowaniu w Italii Paweł pokonał drogę Appijską. Kresem i celem jego wędrówki do Rzymu było jednak męczeństwo. Z tego powodu jako ostatni pojawia się slajd przedstawiający Bazylikę Św. Pawła za Murami. W tym jednak miejscu do fotografii potrzebny jest dodatkowy komentarz. Mogłoby się bowiem pojawić pytanie: po co w ręku Świętego miecz ? W tym wypadku wyprzedzamy ciekawość ucznia pobudzoną przez zastosowanie tej prezentacji. Podobny przypadek zachodził również w grupie pierwszej. Podczas oglądania zdjęć ze Świątyni Jerozolimskiej uczniowie muszą zobaczyć tefiliny na głowach Żydów. Nie uciekamy przed pytaniami, lecz już w prezentacji autor stara się dać wyczerpującą odpowiedź.

            Praca grupy drugiej zaczyna się i kończy pytaniem: „W jakich miejscowościach i dlaczego przebywał Św. Paweł ?”

Odpowiedź powinna być zróżnicowana. Łatwo będzie mógł katechizujący zorientować się czy grupa przygotowała odpowiedź na podstawie:

·      samego podręcznika - tekstu,

·      samej mapy zamieszczonej w książce i w aplikacji,

·    zestawu fotografii zawartych we fragmencie aplikacji zatytułowanym Do Rzymu.

 

Grupa 3.

  

            Trzecia grupa katechizowanych postara się, po obejrzeniu kolejnej części prezentacji, odpowiedzieć na pytanie postawione grupie na początku i końcu tego zestawu slajdów, które brzmi:

 

Odpowiedź na to pytanie uczniowie mogą znaleźć na poszczególnych slajdach. Każdy z nich posiada wypisaną kolorem czerwonym odpowiednią cechę charakteru np. Pracowity. Tę cechę charakteru znajdziemy w połączeniu ze slajdem przedstawiającym Świętego trzymającego w jednym ręku Pismo Święte, a u jego stóp autor namalował wianek Listów Pawłowych. Obok umieszczono łacińską nazwę zbioru pism Pawła - „Corpus Paulinum”. W tym miejscu, jak również w drugim slajdzie prezentacji (przed Menu główne), pozwoliłem sobie użyć łacińskich idiomów, ponieważ dzieci i młodzież chętnie używają i uczą się łacińskich sentencji. Dobrze stałoby się, gdyby uczniowie zapamiętali tę wypowiedzianą przez Świętego Pawła mówiącą, że „wiara rodzi się ze słuchania”.

                Oprócz cech charakteru postarałem się również o zawarcie w poszczególnych slajdach takich zestawień graficznych symboli, by skłonić młodzież do myślenia o sposobie postępowania Pawła. Przykładem może być slajd:Paweł Apostoł - Męczennik”. W lewym górnym rogu pojawia się symbol obelisku z łacińskim skrótem, spotykanym na naszych cmentarzach, „Requiescent in pacem” tzn. niech odpoczywa w pokoju. Poniżej przedstawiony jest znak osoby zmarłej . Dopiero obok przedstawiono obraz płyty nagrobnej Apostoła Narodów, w połączeniu z krótkim objaśnieniem.  

             Bardzo istotnym zadaniem niniejszej prezentacji jest nauczenie dzieci szukania na ekranie nie tylko obrazów. Spośród całego mnóstwa slajdów uczniowie muszą dokonać wyboru treści. Muszą znaleźć odpowiednie informacje w tym wypadku o Apostole Pawle. Oprócz katechizacji realizuje się jednocześnie jeszcze jeden cel - kultura posługiwania się telewizją. 

  

Nabożeństwo - słuchowisko.

  

            W przedstawianej aplikacji niesłychanie ważne miejsce zajmuje nabożeństwo. Jest to próba wywołania w dzieciach głębszych przeżyć religijnych. Kończy się ono pytaniem: „Pomyślę, czy Chrystus nie wzywa także i mnie, bym - podobnie jak Paweł  - dawał świadectwo o Nim słowem i czynem ?”

Katechizujący powinien wyczuć w jakim nastroju są dzieci. Jeśli potrzebna jest chwila refleksji, po prześledzeniu tego całego materiału, to można się zatrzymać. Można dyskutować na temat powołania Szawła, na temat jego nawrócenia i apostołowania. W rozmowie tej trzeba doprowadzić do jak najgłębszych zwierzeń wychowanków. Muszą odkryć swoją religijność i zaświadczyć w środowisku klasy o swoich zdolnościach do przeżywania religijnych uniesień. Powinni sami określić w jaki sposób pragną zmienić swoje życie po zapoznaniu się z tą multimedialną katechezą. Należy ich zachęcić, aby określili dokładnie w jaki sposób będą lepiej świadczyć o Jezusie.

            Nabożeństwo - Słuchowisko na planszy posiada symbol chrześcijańskiej świątyni. Sądzi się bowiem, że spojrzenie na ten obrazek już w jakimś stopniu wprowadzi uczniów w nastrój głębszych - duchowych, jak zakładamy, poszukiwań. Będzie tu stosunkowo dużo do czytania w porównaniu z poprzednimi grupami.

Sugeruje się,  wykorzystanie zdolniejszych uczniów, by po wstępnym zapoznaniu się z tą częścią prezentacji i tekstem Hymnu o miłości, oraz z fragmentami Dz 9, 1 - 9; Dz 9, 10 - 16, przeczytali je wszystkim zgromadzonym na głos. Najlepiej jeśli wymienione fragmenty Pisma Świętego przeczytaliby z tradycyjnego – książkowego wydania Biblii.

 

Moment nawrócenia pod Damaszkiem przedstawia obraz Caravaggio. W tej części znajdziemy też obraz Duerera przedstawiający sylwetkę Pawła i jego ucznia Marka. Nabożeństwo kończy slajd wychowawczy zawierający tekst „Pomyślę czy Chrystus nie wzywa także i mnie  bym - podobnie jak Paweł – dawał świadectwo o Nim słowem i czynem ?” Jest to jednocześnie slajd integrujący nie tylko Nabożeństwo – Słuchowisko ale całą prezentację. Należy zatem tak przeprowadzić katechezę, aby uczniowie mieli czas, przynajmniej wewnętrznie, na to pytanie dać sobie odpowiedź. 

W budowaniu tej części aplikacji napotkano największe trudności. Brak  zdigitalizowanych fragmentów katolickich pieśni bądź utworów instrumentalnych utrudniał zadanie. Prowadzący katechezę ma jednak możliwość nauczyć dzieci śpiewu piosenki pt. ”Powołanie Szawła” (sł. i muz. S. M. Cecylia Wilk P.D.). Nabożeństwo - Słuchowisko możemy określić jako podsumowanie i powtórzenie katechezy. Dlatego uruchomienie części aplikacji, która w Menu główne znajduje się po prawej stronie sylwetki Apostoła, może nastąpić dopiero po przedyskutowaniu z grupami ich wyników prac. Wówczas uczniowie posiadający odpowiedni zasób wiedzy mogą rozpocząć oceniać swój sposób postępowania w porównaniu z Pawłem.  

  

5. Zeszyt ucznia.

 

·      Zapis do zeszytu.

 

Temat: Paweł niestrudzony Apostoł Słowa Bożego wśród narodów.

 

Pod tematem uczniowie zapisują odpowiedzi na pytania kontrolne dla każdej z grup. Najpierw jednak prowadzący doprowadza do owocnej dyskusji. Uczniowie muszą poczuć, że obok tego tematu nie mogą przejść obojętnie.

Podczas oglądania Nabożeństwo - Słuchowisko można wpisać do zeszytu słowa piosenki pt. ”Powołanie Szawła” (sł. i muz. S. M. Cecylia Wilk P.D.).

 

·      Propozycja zadań do wykonania.

 

Jeśli katecheta dysponuje panelem to wówczas wszyscy mogą wspólnie oglądać Nabożeństwo - Słuchowisko. Jeśli nie ma takich możliwości, wówczas każdy robi to indywidualnie przy swoim stanowisku.

Niekoniecznie w formie pisemnej, można zażądać od uczniów odpowiedzi na pytanie: „Pomyślę, czy Chrystus nie wzywa także i mnie, bym - podobnie jak Paweł - dawał świadectwo o Nim słowem i czynem ?”

Prowadzący może zaproponować dyskusję nt. „O czym myślę kiedy patrzę na obraz pt. „Nawrócenie Św. Pawła” namalowany przez Caravaggio ?” Odpowiednio wcześniej trzeba przygotować kontemplację tego pięknego obrazu znajdującego się w Nabożeństwo – Słuchowisko. Dyskusja ta może zaowocować wykonaniem przez katechizowanych rysunku pt.: ”Nawrócenie Szawła”. Oczywiście tematów do rozmów i plenerów możemy zaproponować znacznie więcej choćby: „Ucieczka przez mur w Damaszku – męstwo czy tchórzostwo ?” Starannie wykonane prace mogą zdobić nie tylko uczniowskie zeszyty ale znaleźć się na gazetce ściennej sali katechetycznej bądź w następnej wersji przedstawianej prezentacji.

 

6. Zakończenie.

 

            Katecheta korzystający z opisanej powyżej aplikacji w żadnym wypadku nie może czuć się zwolniony z obowiązku zapoznania się z treścią zawartą w katechizmie metodycznym KRK. Trzeba należycie wykorzystać wprowadzenia teologiczne do każdej jednostki lekcyjnej. Szczególnie zaś wiedza teologiczna nie powinna ulec „spłaszczeniu” przez pryzmat szklanego ekranu.

Stosując komputer jako pomoc dydaktyczną należy pamiętać, że jest on tylko pomocą. Nie może on wyeliminować takich elementów jak osobisty przykład uczącego, czy jego osobiste zaangażowanie w przekazywane treści. Słyszy się tu i ówdzie, że kapłan jest piątą Ewangelią - analogicznie jest z katechetą. Zastosowanie elektronicznej tablicy, którą staje się komputer w szkole, nie musi on wyeliminować dawnych pomocy dydaktycznych - choćby kredy i tablicy.

(Katecheta i świat obrazów, Lepa Adam [bp], w: Katecheta 4/93, s.197)

            W tym miejscu pragnę też podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do powstania tej multimedialnej katechezy. Szczególnie dziękuję wykładowcom Podyplomowego Studium „Metody Komputerowe Pedagogiki Szkolnej”, którego byłem słuchaczem na UMK w Toruniu.

 


Całą katechezę multimedialną można sciągnąć jako archiwum samorozpakowujące Zip.

Kliknij żeby pobrać 171 MB >>>

Formularz informacyjny

Skorzystałem z oferty i ściągnąłem sobie program
Proszę o kontakt

Nazwisko i imię
Tytuł i zawód
Miejsce pracy
Adres
E-mail
Telefon

 

 

Dziękuję za wypełnienie formularza!